Kandy - Nuwara Eliya

22 januari 2019 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Ik kwam aan in Kandy, een grote drukke stad die een stuk moderner is dan de stadjes die ik tot nu toe gezien heb. Ik heb hier een dag in een hostel gezeten waar ontbijt en avondeten inbegrepen was en er was een zwembad. Bij het avondeten kregen we kookles en gingen we met heel het hostel eten. De volgende dag ging ik een dag een tuktuk huren met 3 andere Nederlanders. We hebben het een en ander van Kandy gezien zoals een 30m hoge Buddha, Botanic gardens en een traditionele dans. Was een leuke dag.

De volgende dag was het plan om met de trein te gaan.

Oh oh even over hele hype rondom de trein van Kandy naar Ella.
Deze trein staat bekend als een van de mooiste treintochten van de wereld en hij duurt 7 uur. Al van tevoren hoor je hier heel erg veel over. Berichten in de Sri Lanka backpackers facebookgroep over hoe je er het beste een zitplek kunt bemachtigen, hoe kun je kaartjes kopen, waar moet je opstappen, hoe druk is het, aan welke kant is zitten het mooist etc etc. Unlimited kaartverkoop en misschien een zitplek en misschien niet.
Ik had er dus eigenlijk al geen zin meer in want ik kreeg er echt stress van. Maar aangezien het wel heel vet leek te zijn dacht ik, ik ga beginnen met tot de helft naar Nuwara Eliya, dat is 4 uurtjes, dan kan ik de volgende dag altijd nog kijken of ik de andere 3 uur ook nog in de trein wil of dat ik met de bus wil. Ook ging ik opstappen op een station eerder dan Kandy in de hoop dat mensen in Kandy uitstappen en ik een zitplek heb. Kandy is een grote stad namelijk.
Om 5:30 uur opgestaan en naar het station voor een kaartje. Daar had ik de meeste geluk ooit want er was nog een reserved seat ticket en deze zijn normaal al maanden van tevoren uitverkocht! Voor 1 euro 50 ook nog. Maarja, welke coupé moest ik instappen?
Om 9 uur pas kwam de trein en maakte ik de grootste fout ooit. Ik moest ergens in 3e klas zijn en stapte dus in een random coupé in. Kut, ik moest een paar coupé's verder zijn en het stond propvol met mensen. Stond ik daar met mijn rugzak en ik kon nergens heen. Ik heb me denk ik weinig in mijn leven zo onhandig gevoeld. Na 5x bijna omgevallen te zijn (iedereen heeft ook schijt aan je want al die toeristen willen de beste plek dus gaan je echt geen handvat gunnen om aan vast te houden), hielp een aardige broodjesverkoper me met waar ik moest zijn en zei dat ik het volgende station eruit moest gaan en naar achter moest lopen. Een andere man bij de deur gaf aan dat hij me ook zou helpen. Bij de volgende 2 stations moest je zo'n 2 meter naar beneden springen om uit de trein te komen dus besloot ik dat niet te doen. Bij de 3e kon ik eruit en rennen naar achteren. Manmanman, inmiddels een hernia en een uur verder zat ik op mijn gereserveerde plekje.
Ik moet natuurlijk helemaal niet zeiken want ik heb gewoon een gereserveerde stoel maar ik voel me niet op mijn gemak tussen de toeristen en zittend naast een chagrijnige Japanner. Ik heb een hele mooie treinrit naar Jaffna gehad die ik heel chill vond even evenveel aan zou raden als deze.
Om wel even positief te zijn was het wel heel mooi hoor. De trein reed door de theeplantages en de bergen en er waren punten waar het uitzicht echt heel erg mooi was. Zie de foto's.
Voor mij was het het alleen niet waard en ga ik morgen het 2e stuk naar Ella lekker met de bus doen.

1. Liesbeth:
    22 januari 2019
    Hi Silke, wat super gaaf om je verhalen te lezen en wat maak je veel mee!! Dit zijn ervaringen die leer je niet op school 😉 en pakken ze je niet mee af! Geniet ervan
    Groetjes Liesbeth
  2. Jannie:
    22 januari 2019
    Wat een belevenissen, kookles gehad en knap hoor dat je op je gereserveerde plekje bent gekomen. Mooie sarong heb je. Doeiiiiii oma