THE END

26 februari 2019 - Negombo, Sri Lanka

Hier komt emo Silke:

Jeezus wat heb ik een vette 7,5 week gehad!!

Ik zit in Negombo, dezelfde plaats waar ik 7,5 week geleden ook was en ik ging even kijken bij mijn hostel van toen. Zo raar hoe ik toen Negombo als een grote crap stad zag en nu het wel een prima stadje vind. :')

Inmiddels is het bijna tijd om naar huis te gaan.. Ik merk dat ik het spannend vind om thuis te komen na zoiets vets als dit en om weer terug te komen in het 'saaie' leventje van thuis. Hetgene wat ik er raar aan vind is dat ik het afgelopen halfjaar bezig ben geweest met deze reis en ik moet echt weer vanaf 0 beginnen als ik thuis ben. Is ook ergens wel weer leuk natuurlijk ;)

Ik heb hier een ontzettend groot gevoel van vrijheid gehad de afgelopen 7,5 week en ik mocht alles doen wat ik wilde en wanneer ik het wilde. Precies dit is waar ik al zo ongeveer heel mijn leven (niet overdreven) op zoek naar ben. Geen mensen van school die mij vertellen wat ik moet doen, geen ouders die bepalen wanneer ik moet eten, geen baantje waar ik om 09:30 moet zijn, geen trainingen op een vast tijdstip, geen mensen waar ik geen zin in heb, hééélemaal niks. Hoe heerlijk is dat!

Deze vrijheid heeft er afgelopen 7,5 week ook voor gezorgd dat ik zelfverzekerder ben geworden. Je gaat dan door die vrijheid van alles zelf uitvinden en proberen. In het reizen zelf ben ik meer door gaan krijgen hoe het allemaal werkt hier en dat maakt steeds zelfverzekerder, en ook omdat ik alleen was natuurlijk moest ik echt voor mezelf opkomen als mensen vervelend waren of me probeerden me geld afhandig te maken. Maar ook ben ik zelfverzekerder geworden met mezelf als in zonder make up rondlopen, 5 dagen achter elkaar hetzelfde shirt.
Niemand heeft ook een mening over hoe je reist. Als ik de hele dag in mijn bed wil liggen dan doe ik dat en kan niemand zeggen dat ik lui ben want er is niemand in de buurt. En de andere reizigers maakt het ook allemaal niet uit. Dat laat je echt lekker doen waar je zelf zin in hebt.

Over andere reizigers gesproken. Die heb ik veel ontmoet namelijk en dat is ook echt een iets waarvan ik van tevoren niet had gedacht dat dat zo leuk zou zijn! Ik heb heel veel mensen ontmoet en zo een aantal keren een dagje gedaan met iemand of een paar dagen mee opgetrokken. Iedereen hier zit in hetzelfde schuitje waardoor je op de een of andere manier allemaal met elkaar levelt. Iedereen is namelijk klaar met school of werk of heeft er even geen zin meer in. Ik heb heel veel leuke en inspirerende verhalen gehoord van mensen :)

Even de andere kant: Een groot ding wat ik hier ook geleerd heb namelijk is dat reizen niet alleen maar rozengeur en maneschijn is. Ik vond het lastig om dat toe te geven omdat dit natuurlijk een van de vetste en leukste dingen moet zijn die ik in mijn leven doe en dat het dan ook zo moet lijken voor de buitenwereld. Begrijp me niet verkeerd: het was ook een van de vetste dingen die ik gedaan heb, maar er zaten ook mindere momenten in.
Ik vond het daarom best lastig om een blog te schrijven, want ik wilde daar niet altijd eerlijk in zijn omdat ik mensen niet bezorgd wilde maken en wilde het dus niet laten lijken alsof ik het even niet leuk vond.
Maar natuurlijk heb ik me weleens een beetje eenzaam gevoeld als ik even geen leuke mensen tegenkwam als ik wel behoefte had aan gezelligheid, natuurlijk zat ik wel eens wat minder goed in mijn vel, natuurlijk voelde ik me weleens niet helemaal lekker, natuurlijk heb ik me weleens ongemakkelijk gevoeld en naar huis gewild, natuurlijk gebeuren er weleens vervelende dingetjes met mensen die iets van me wilden maar ik niet van hun. Gelukkig heb ik daar allemaal van geleerd en ging ik als ik me even kut voelde lekker op bed liggen met een serie of ging ik even videobellen of appen met iemand thuis om het kwijt te kunnen. En soms is het ook niet erg om me even rot te voelen en was het niet op te lossen. Dan was het maar even zo.

Wel rozengeur en maneschijn (als je dat zo kan zeggen, geen idee, mooi bruggetje snap je) is denk ik wel de rock beklimmen in Sigiriya en de feestjes in Mirissa. Het is wel lastig om het leukste te kiezen want Sri Lanka is echt superverschillend overal. Je hebt bergen, strand, toeristisch, niet-toeristisch, cultuur, tempels, feestjes, surfen, hiken, echt alles en het ligt er ook heel erg aan wie je tegenkomt en hoe je hostel is. Ik denk dat ik misschien de kleine dingetjes toch het leukst vond zoals met de bus gaan of lokaal gaan eten. Voor het eten zou ik sowieso teruggaan! Ik ben inmiddels 95% rijst en 5% Silke. De curry's zijn echt top!

Ik merkte afgelopen dagen dat het nu een goeie tijd is om naar huis te gaan. Ik heb alles gezien wat ik wilde zien en ik heb eeuwig op het strand kunnen liggen. Ik kan een beetje stressen over wat ik nu moet doen thuis maar toch heb ik ook wel weer zin om naar huis te gaan. Ik heb veel zin om mijn vrienden weer te zien en lekker weekendjes mee door te brengen en mijn geliefde huisgenoten en ook wel om weer in mijn eigen bed te liggen.

Het is mooi geweest! Was gezellig! En tot snel!

1. Elly:
    26 februari 2019
    Wat een mooie ontroerende bespiegeling! Wij kijken uit naar je thuiskomst en ik wens je dat je veel van het geleerde in Nederland mag leven en eindeloos kan genieten van deze ervaring en supertijd! Xxx mama
  2. Bob en Loes:
    Trots op je, Silke. :-)
  3. Oma Els:
    26 februari 2019
    lieve Silke. Een mooi en indrukwekkend verhaal ter afsluiting van zo een inspirerende reis. Sla het op in je geheugen en laat het nooooit meer los. Heel veel knuffels.
  4. Giraffe:
    26 februari 2019
    Je huisgenoten vinden het op zich wel leuk dat je terugkomt. Eva verveelt zich in de auto
  5. Ploin:
    26 februari 2019
    Mooi geschreven, Silliepillie ;)
  6. Jan Vonk:
    26 februari 2019
    Dit is wat je altijd riep en graag wilde. Jezelf zijn !
    Super dat je dat gedaan hebt. Dat pakt niemand je meer af.
    Maar ik zal ook weer blij zijn om je te zien en je verdere verhalen te horen. !!!
    Reizen maakt je rijker !!!