Tangalle en Yala

1 februari 2019 - Tissamaharama, Sri Lanka

Afgelopen aantal dagen was ik aan het strand bij Tangalle. Ik heb hier wat tijd doorgebracht met wat mensen die ik in Ella heb leren kennen. Ook kwam ik dezelfde Engelse gast tegen, Eddie, die ik al vijf keer tegen ben gekomen in hostels dus daar heb ik ook een dagje een scootertje mee gehuurd om strand te hoppen.
Drie dagen in Tangalle, en twee in Dickwella, een stadje heel dichtbij dat dichterbij een mooi strand genaamd Hirikitiya ligt. Hier zat ik in een hostel met 20 anderen. Hier elke dag was gezamelijk avondeten en iedereen hing daar een beetje rond, onder andere ook weer wat mensen die ik eerder tegengekomen ben.

Toen besloot ik naar Yala national park te gaan voor een safari. Dit is toch wel een must do hierzo. Ik boekte een hostel wat de mensen van mijn vorige hostel me aangeraden hadden en kwam zo midden in het national park terecht en de dorm was in de open lucht met alleen een dakje boven het bed. Ik vind dit natuurlijk doodeng want ik ben al een pussy wat betreft wilde dieren en hier om dit hostel stond alleen een hekje omheen waar een luipaard zo onderdoor kan.
Volgende ochtend moest ik om 04:30 opstaan. Helaas was mijn nacht niet fantastisch want bij elk geluid dacht ik dat het een olifant was en de puppy daar liep ook rondom de bedden te janken. Uiteindelijk werd ik wakker om 04:30 en vond ik de puppy slapend op mijn spullen, echt te cute en ik had het hem gelijk vergeven. De jeep stond er al en we gingen richting het park die pas om 06:00 open ging maar ze wilden vroeg zijn anders sta je heel lang in de rij. Want toeristisch is het wel.
5 uur lang hebben we rondgereden in de jeep en hebben veel olifanten en baby olifanten gezien (heeel schattig), buffels, vogels, krokodillen en nog wat meer hert achtige beesten. Helaas en gelukkig geen luipaard want daar scheet ik echt voor in mn broek. Heel gaaf om deze dieren in het wild te zien.

Nu moet je vind ik wel kritisch blijven op zo'n park. Alles leeft hier in het wild, maar helaas zagen we wat olifanten met grote trackers om hun nek. Daarnaast waren er ontzettend veel jeeps in het park waaronder ook veel half of bijna lege die dikke zwarte rookwolken uitstoten. En ook zoiets: op een gegeven moment was er een olifant op het pad en er zaten zo'n 10 jeeps voor en achter en ze jaagden hem best wel op. Sowieso op het moment dat er een olifant of luipaard gespot wordt, wordt er druk rondgebeld en komen alle jeeps erop af. Nu had ik dit wel van tevoren al gelezen dus aan de toeristen stoorde ik me niet zo. Daar had ik me op voorbereid. Maar toch, dit zijn allemaal kleine dingetjes waar ik niet zo van hou.
Dus heel vet om gedaan te hebben, maar ik ben me wel bewust van die dingen.

Thats it! Even wat daagjes doorbrengen en maandag naar een surfkamp :)

1. Elly:
    1 februari 2019
    Wat een tof verhaal en inderdaad, de keerzijde van toerisme is iets om bewust van te zijn! Die foto's kunnen zo in een reisgids of om een muur mee te behangen!
  2. Johan:
    Of beeldscherm achtergrond.
  3. Jannie:
    1 februari 2019
    Wat een schitterende foto's van die stranden met palmbomen. Ha, ha, olifanten aaien ??En wat gezellig dat je steeds wel weer mensen tegenkomt die je al eerder hebt ontmoet.