Jaffna

13 januari 2019 - Jaffna, Sri Lanka

Holaatjes,

Ik heb besloten ivm slecht weer in zo ongeveer heel Sri Lanka dat ik het niet relaxt vind om met onweer en regen bij het strand te zitten. Ik heb dus besloten naar Jaffna te gaan in het uiterste noorden waar het als het goed is droog blijft. Tot een aantal jaar geleden was hier nog oorlog en ik hoopte dat ik hier nog een onontdekt deeltje van Sri Lanka zou mogen zien. Ik heb al online gelezen dat zwemmen in bikini niet gewaardeerd wordt en ik mijn lange broek ook mee moet nemen. Deze heb ik in de bus en trein ook aan ivm verhalen over dat er nog weleens lastige Sri Lankanen je iets te graag aan willen raken. Gelukkig nog totaal geen last van gehad, dus dat bevalt me prima.

Ik ben dus met de trein gegaan en dit is me echt heerlijk bevallen. Ik heb 4 uurtjes in een goed geregelde trein gezeten in de wind bij het raampje. Overal kwamen kleine dorpjes, maar ook flink lege vlaktes voorbij. Dit laatste is wel wat anders dan dat ik al gezien heb want overal is het tot nu toe groen. Zo in de trein zitten is echt een heel chill gevoel van vrijheid. Ik hoef even niks behalve lekker om me heen kijken.

In Jaffna heb ik weer een hostel geboekt. Nu met 6 bedden in een female dorm waarvan er 2 gevuld zijn als ik aankom. Alweer nederlanders ook, maar helaas hebben deze niet zoveel zin in contact haha! Dus ik liep zelf even een rondje, ben bij Dutch fort gaan kijken, een grote ruïne van een Nederlands fort. Hierna vond ik een grote supermarkt en kocht ik pasta en saus, en bij het eten kwam een Nederlandse (again) jongen mij joinen. We spraken af om de volgende dag een scootertje te huren.

Zo gezegd zo gedaan gingen we de volgende ochtend naar de afgesproken plek om een scooter te regelen, vervolgens was daar niemand en misten we onze boot naar Delft island omdat we geen scooter hadden. Wel konden we na een uurtje een scooter regelen en ging ik bij hem achterop richting een ander eiland. We moesten 45 min rijden, maar hebben er 2,5 uur over gedaan omdat we door lokale buurtjes gingen rijden. Achteraf waren we echt blij dat we die boot gemist hadden want dit was veel leuker! Dit zijn echt de onontdekte deeltjes van Sri Lanka waar het vol staat met nog half afgebroken huizen uit de oorlog. Ook zwaaiden er hier continu mensen naar ons en lachten heel blij als we terugzwaaiden. Sowieso zijn ze hier in het Noorden geen toeristen gewend en worden we overal nageroepen en vinden ze het fantastisch als je zwaait, maar zeker hier waren we erg bijzonder.
De ferry bleek een minibootje te zijn waar we met zo'n beetje 60 man ingepropt werden. Gelukkig was het maar een kwartiertje, want zeker Dax (die jongen waarmee ik was) was veel te groot voor die boot en stond met zijn hoofd gebogen tussen de Sri Lankanen gepropt, wat voor mij een heel grappig gezicht was maar voor hemzelf wat minder grappig :). Op het eiland zelf genaamd Nainathivu was een mooie hindoïstische tempel te zien en waren we naar een strandje aan de andere kant gelopen. Daarna met de boot terug, met de scooter, pizza hutje gepakt en even naar het hostel. Op dit punt waren we dus van 7 tot 5 bezig geweest en kapot. Dus zijn we even gaan slapen, daarna veel te pittig gegeten en biertjes gaan halen om met andere backpackers op te drinken in het hostel. Dit was een hele gezellige avond.

Morgen neem ik de bus naar het strand om even bij te komen. Hopelijk in de zon!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bob en Loes:
    13 januari 2019
    Lekker bezig hoor, Silke! Trots :-)
    Geniet... :D
  2. Jan Vonk:
    14 januari 2019
    Treinreizen is heerlijk. Ook mijn favoriet.